Piramida alimentară

O alimentație sănătoasă constă în consumarea unor alimente aparținând grupurilor alimentare de bază: proteine, lactate, fructe și legume, cereale precum pâinea și pastele, dar și grăsimi și dulciuri. De cele mai multe ori, noi oamenii, consumăm mai mult dintr-un singur grup  alimentar fără să ne dăm seama de faptul că, atunci când consumăm în exces  anumite alimente, corpul nostru are de suferit.

Organismul nostru  conține aproximativ 60% apă, 16% proteine, 10-25% grăsime ( 15-30% la femei), 5% minerale, 1% carbohidrați.  Pentru un stil de viată sănătos avem nevoie de un aport crescut din anumite elemente. Acestea sunt numite macronutrienți și includ carbohidrații, lipidele și proteinele. De asemenea, mai avem nevoie de o cantitate mică de alte alimente, acestea sunt micronutrienții și includ vitaminele și mineralele.  Desigur, nu lipsesc fibrele și apa. Apa este necesară pentru toate reacțiile din organism. Avem nevoie, după sfatul medicilor, de aproximativ 2l pe zi.

Piramida alimentară conține 6 grupe:

Grupa 1: grăsimi, uleiuri și dulciuri. Această grupă este preferata noastră, în special a copiilor.  Chiar dacă suntem sfătuiți să nu consumăm în exces zahăr, unii dintre noi nu ascultăm.  Majoritatea părinților le dau copiilor alimente ce conțin grăsimi, uleiuri și dulciuri, fără a se gândi că  poate pe viitor copilul lor va avea de suferit din cauza obezității care este foarte întâlnită la copii în ziua de astăzi. Această grupă se află în vârful piramidei, fiind și cea mai periculoasă.

Grupa 2: proteine. Aici avem carnea roșie, carnea de pui, peștele, dar avem și produse din soia. De aici procurăm Calciu, Fier și Zinc. Aceste alimente pot fi servite de 2-3 ori pe zi.

Grupa 3: lactate. În această grupă avem laptele, brânza, cașcavalul, iaurtul. Desigur, dacă avem producție proprie este mult mai sănătos.

Grupa 4: fructe. Această grupă include fructele proaspete sau conservate. Cu toții știm că fructele sunt bogate în vitamine, cele mai întâlnite vitamine fiind vitamina C și A. Atenție la fructele conservate deoarece ele conțin o cantitate mult mai mare de zahăr. Fructele se recomandă a fi consumate de 2-4 ori pe zi.

Grupa 5: legume. Această grupă include toate legumele. Prin fierbere, vitaminele sunt distruse. Legumele se recomandă a fi consumate de 3-5 ori pe zi.

Grupa 6: cereale. Această grupă conține alimentele cu conținutul crescut de amidon: pâinea, cerealele, orez, paste, cartofi și se află la baza piramidei. Cerealele conțin minerale, vitamine din grupul B si fibre. Aceste produse sunt importante deoarece furnizează energie organismului.

Așadar, făcând un scurt rezumat a ceea ce am scris mai sus, trebuie să avem grijă să nu consumăm o anumită grupă în exces. Putem consuma alimentele, alternând pentru a avea un stil de viață sănătos.  Nu uitați, iubiți sănătatea că-i mai buna decât toate!

 

Mălina TUDOSCA

Leave a Reply

Your email address will not be published.